dinsdag 9 december 2014

Heerlijke tiramisutaart

Zondag had ik eindelijk weer eens tijd om met heel veel liefde een taart te bakken. Buiten regende het en dan is het extra leuk om eens iets lekkers te maken. Helaas mocht ik er zelf niet van snoepen, want deze taart was weer voor de lunchroom waar ik werk. Maar natuurlijk heb ik mezelf wel met iets anders verwend.. zelfgebakken pepernoten (dat kan best op 7 december) en warme chocolademelk. Het was lang geleden dat ik een relaxdagje heb gehad. Quality time met mezelf noem ik het altijd maar.

Ik kwam een heerlijk recept tegen van een tiramisu taart met mooie sterretjes. Heel erg feestelijk dus en perfect voor de decembermaand. Het recept komt uit de allerhande, maar ik heb het een beetje aangepast.

Benodigdheden:

1 pak oreo koekjes
50 g boter
100 ml koffie/espresso
3 espressosticks
4 blaadjes gelatine
250 ml slagroom
4 el lichtbruine basterdsuiker
500 g mascarpone
20 lange vingers
nog meer koffie om koekjes in te weken
cacaopoeder (ong. 2 el)
naar keuze: amaretto / hazelnootlikeur of iets anders wat lekker is bij koffie

Bereiding:

Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. Maal de koekjes fijn in de keukenmachine en smelt de boter in een pannetje. Haal het pannetje met de boter van het vuur en doe de koekkruimels erbij en roer dit even goed door elkaar. Giet dit mengsel in de springvorm en druk het aan met een lepel zodat je een mooie bodem hebt. Zet het daarna in de koelkast.

Week de blaadjes gelatine ongeveer 10 minuten in koud water. Hierna knijp je het water er een beetje bij en voeg je ze toe aan de nog warme/hete (!) koffie. Roer even totdat ze opgelost zijn. Door de koffie kun je ook een lekker likeurtje doen, maar dit is naar keuze. Zelf heb ik 2 eetlepels hazelnootlikeur toegevoegd.

Klop de slagroom met de basterdsuiker en 3 espressosticks totdat de slagroom lobbig is. Klop daarna de mascarpone lepel voor lepel door het slagroommengsel. Meng het gelatinemengsel hier ook doorheen. 

Schep ongeveer 1/3 van het beslag op de oreokoekjesbodem. Doop de helft van de koekjes in de koffie en verdeel ze daarna over het beslag. Hierna doe je weer wat beslag er bovenop en herhaal je hetzelfde met de koekjes en als laatste weer een laag beslag. Zet de taart ongeveer 4 uur in de koelkast zodat hij goed kan opstijven.

Haal de taart uit de koelkast zodat je kan beginnen aan de versiering. Haal allereerst de taart uit de springvorm. Knip wat sterren uit en leg deze op een mooie manier op de taart. Doe wat cacao in een klein zeefje en strooi hiermee over de taart. Het is de bedoeling dat er overal cacao komt behalve op de plek van de sterren. Haal voorzichtig de sterren weg en tadaaa: Een prachtige kersttaart!

Eetsmakelijk :)

2 opmerkingen:

  1. Hai Desi,

    Bedankt voor je reactie op mijn artikel van laatst :-). Ik begreep daaruit dat je ook met zulke gevoelens rond loopt? De enige tip die ik je hier voor kan geven is; delen! Het heeft mij enorm geholpen. Het is zo fijn om even je verhaal kwijt te kunnen en een andere kijk te krijgen op allerlei gebeurtenissen/momenten etc. Je bent niet alleen!

    Liefs,
    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...