donderdag 20 maart 2014

De letters die een mooi verhaal vormen

De laatste tijd vind ik eindelijk weer wat meer 'tijd' om boeken te lezen. Wat vind ik het toch heerlijk om na een lange dag neer te ploffen op de bank, of nog beter in het zonnetje, met een goed boek (en het onmisbare ingrediƫnt eten natuurlijk ook) en gewoon even aan niks te denken. Geen school, geen sociale dingen, geen stressmomenten, alleen het boek. Het verhaal van iemand anders. Een andere wereld. Toch doe ik dit de afgelopen tijd veel te weinig. Altijd is er maar iets anders en kom ik niet toe aan die bladzijdes vol letters. Toen ik nog op de basisschool zat ging ik altijd naar de bibliotheek en kwam dan naar buiten met een stapel van 10 boeken die ik dan na drie weken allemaal uitgelezen weer in kwam leveren. Waar is die tijd dat ik daar nog tijd voor had? Soms verlang ik daar echt naar terug.

Toch heb ik ondanks al dat tijdgebrek wat leuke boekjes uitgelezen. Het valt me op dat ze allemaal een beetje in hetzelfde genre zijn.


Inwijding - Veronica Roth 
Van dit boek was iedereen (lees een aantal meiden) helemaal fan. Ze lazen het de hele tijd. Onder Nederlands, Natuurkunde, in de pauze. Overal waar ik ze zag, zag ik dat boek. Dus ja, ik kon echt niet achterblijven. Ze hadden gelijk. Het is een geweldig boek! Zeker als je van de Hunger Games houdt, is dit boek echt een aanrader. Ik vind het zo ontzettend knap dat de schrijver zo'n compleet nieuwe wereld kan schetsen. Niet een wereld met magie, elfjes, draakjes en een grote boos heks, maar een hele nieuwe wereld met een nieuwe manier van denken. Een wereld met een andere samenleving. In de Hunger Games is dat zo en bij Inwijding ook. Ook al vind ik dat het bij de Hunger Games nog net ietsje beter is gedaan, maarja niemand komt daar bovenuit. Het verhaal gaat over een meisje, Beatrice of Tris, dat moet kiezen bij welke groep ze wil horen. De 'wereld' daar (een futurisch Chicago) is verdeeld in 5 groepen: zelfverloochening, eruditie, oprechtheid, onverschrokkenheid en vriendschap. Allemaal staan ze voor een bepaalde karaktereigenschap. Je kiest de groep van de karaktereigenschap die het beste bij je past, maar er zitten natuurlijk een heleboel addertjes onder het gras. Ik ga niks spoilen, daar heb ik echt een hekel aan, dus als je benieuwd bent, moet je het boek zelf maar lezen. Binnenkort komt ook de film uit, Divergent. Je snapt het al, die wil ik echt dolgraag zien!


Saeculum - Ursula Poznanski
Wauw, wauw, wauw! Nog al zo'n geweldig boek. Als je van spannend houd, nou dan moet je dit boek lezen. Op een gegeven moment was ik 's avonds in mijn bed aan het lezen en het was zo spannend dat ik gewoon wist: 'Als ik nu verder lees, ga ik niet kunnen slapen.' Het is ook echt zo'n boek waarbij er echt iets gebeurt wat je echt niet verwacht. De hoofdpersoon in het boek is Bastian. Hij gaat samen met een heleboel andere mensen meedoen aan een middeleeuws rollenspel, maar eenmaal aangekomen in het bos waar het allemaal plaats gaat vinden gebeuren er een heleboel vreemde en enge dingen. Iris, mijn lievelingspersonage, maakt het boek alleen maar leuker. Het is echt een heel speciaal meisje met een heel fijn karakter. Ik heb al eens eerder een boek gelezen van deze schrijfster, Erebos, en daar was ik net zo verliefd op. Ursula heeft echt een groot talent! Het is allemaal gewoon zo mooi uitgedacht en het is allemaal zo onverwacht. Dat zijn de beste boeken.


Starters - Lissa Price
Dit boek is ook zo apart. Er is weer een hele nieuwe wereld geschilderd. Dit keer kunnen mensen veel langer leven. Zo lang dat de 'ouderen' ook wel de 'enders' eigenlijk bijna niks meer met hun lichaam kunnen, daarom gaan ze de lichamen van de jonge 'starters' huren. De eigenaar van het lichaam wordt in een diepe slaap gebracht en de 'ender' mag dan het lichaam besturen alsof hij of zij die persoon is. Het klinkt echt zo ontzettend creepy! Hoe eng zou het maar niet zijn dat je je eigen lichaam niet meer kan besturen. Brrr.. ik krijg er helemaal rillingen van. Dit boek is ook zeker de moeite waard! Ik kon het eigenlijk echt nooit weg leggen. Ik wilde de hele tijd verder lezen. Ik vind de kaft van het boek ook heel speciaal. Het meisje kijkt je zo eng en 'doods' aan. In principe zijn de eigenaren van de lichamen ook gewoon een paar dagen 'dood'. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...