dinsdag 4 februari 2014

Overheerlijke bietentaart, perfect voor de winter

We gaan maar door met de happy mood trein. De vrolijke gedachtes blijven maar door springen in mijn hoofd. Deze week zit ook weer vol met leuke dingen. Al die dingen zorgen ervoor dat ik niet meer van weekend tot weekend leef, zoals ik eerst altijd deed. Ze doorbreken de schoolsleur.
Vandaag heb ik de taart afgemaakt waar ik zondag aan begonnen was. Helaas kon ik deze taart niet zelf oppeuzelen, want deze was weer voor de lunchroom waar ik taart voor bak. Ik doe het nog steeds met heel veel plezier en wordt er altijd helemaal vrolijk van. Taart bakken is gewoon iets waar je blij van wordt. Het is ook altijd geweldig om al die lieve dingen te horen over mijn taarten. Dit keer had ik een bietentaart gemaakt, ook wel een sneeuwtaartje genoemd. Deze had mijn moeder al eens gemaakt met kerstmis en toen kon ik er echt geen genoeg van krijgen. Hij is dus perfect voor bij Loesjes! Ik vind het altijd heerlijk om daar binnen te wandelen. Er hangt zo'n hele gezellige en relaxte sfeer waar ik echt dol op ben. Een hele fijne werksfeer ook. Deze woensdag ga ik samen met Douwe zelf eventjes proeven van de taart. Dat gaat misschien best wel vreemd zijn, omdat ik dan gewoon een taart bestel die ik zelf gemaakt heb. Maar dat maakt me niet uit, want ik heb er ontzettend veel zin in! Ik zei al: 'Deze week zit vol met leuke dingen!' 

Nu waar deze blogpost eigenlijk om draait. De taart! De overheerlijke bietentaart!



Benodigdheden:

  •  Deze ingrediënten zijn voor de cake
  • 200 gram rouwe bietjes (Dat is ongeveer 1 biet)
  •  sap van 1 citroen
  • 2 eetlepels witte-wijnazijn
  • 125 gram crème fraîche
  • 125 gram zachte boter
  • 200 gram suiker
  • snufje zout
  • 2 eieren
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 volle eetlepel cacaopoeder
  • 10 gram bakpoeder

  • Deze ingrediënten zijn voor de topping
  • 125 gram zachte boter
  • snufje zout
  • 200 gram roomkaas
  • 200 gram poedersuiker
  • citroensap van een halve citroen
  • 50 gram geraspte kokos

Nu het allerbelangrijkste: Hoe maak je deze taart eigenlijk?

  • Verwarm de oven voor op 150ºC
  • Vet een taartblik in met een grootte naar keuze
  • Schil de biet en rasp het vruchtvlees. Voeg het citroensap en de witte-wijnazijn toe. Pureer het daarna met een staafmixer of een keukenmachine.
  • Voeg de crème fraîche toe en meng het tot een egale massa.
  • Doe de suiker, boter en het zout in een aparte kom en mix dit romig. Voeg al kloppend stuk voor stuk de eieren toe.
  • Klop de bietenpuree en het vanille extract erdoor en meng alles goed.
  • Meng de bloem met de cacao en het bakpoeder en roer met het bietenmengsel tot een egaal beslag.
  • Giet het beslag nu in de taart vorm en zet deze voor circa 30 tot 35 minuten in de oven. Ik heb een hele aparte oven, die eigenlijk veel te snel gaat. Dus het zou kunnen dat de taart bij jou er iets langer in moet staan.
  • Tijdens het wachten kun je alles opruimen, want als je net zo bakt als ik heb je daar heel veel tijd voor nodig. Het uitlikken van de beslagkom kun je natuurlijk ook niet vergeten! Het belangrijkste van heel het recept.

  • Tijd voor het topping recept! Dit is helemaal niet moeilijk.
  • Klop de boter, de roomkaas, het vanille extract en het cintroensap goed door elkaar totdat je een smeuïg mengsel krijgt. Daarna zet je dit in de koelkast en daar is je topping. Stiekem vind ik dit het lekkerste van heel de taart.

  • Nu komt, volgens mij, het leukste deel van het taart bakken: De taart versieren!
  • Snij de taart doormidden (Zorg wel dat hij helemaal afgekoeld is! Het beste kun je gewoon een nachtje wachten.) en smeer de topping ertussen.
  • Leg de twee taarthelften weer op elkaar. Smeer daarna de topping over de gehele taart.
  • Bestrooi de taart met lekker veel kokos.
  • Tada! De taart is klaar om op te snoepen. Eetsmakelijk!

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...